DEF_LR_ONLINE-OYA-167-2.jpg

Reis mee met de Orisha’s op een quest om een bijna onmogelijk raadsel op te lossen. Orisha’s? Wie zijn dat? Eeuwenoude goden uit West-Afrika. Nigeria om precies te zijn. Als je nu denk dat is oubollig en saai, dan heb je het mis! Ze houden van gamen, vloggen en tiktok dansjes. Maar het allerbelangrijkste: Ze hebben superkrachten! Bijvoorbeeld Oya. Zij is Godin van de wervelwind een woeste krijger met ongelooflijk veel power. Met haar wil je echt geen ruzie! Zeker niet tijdens een belangrijke missie.

De Orisha’s zijn er klaar voor! Let the Quest begin!

OYA WOEST WEZEN is een voorstelling (10-12 jaar) met live percussie, dans en woordkunst. Geïnspireerd door de rijke West Afrikaanse Yoruba cultuur die over de hele wereld wordt gevierd. OYA WOEST WEZEN is een eigentijdse legende die het jonge publiek uitnodigt om mee te dansen, zingen en rijmen. 

CONCEPT EN REGIE Kathrin Gramelsberger

DANS EN MUZIEK Maarten Krielen, Sjaan Flikweert, Kathrin Gramelsberger, Jasmin Deekman

TEKST Sjaan Flikweert

VORMGEVING Angela Tellier

VOORSTELLING BOEKEN schooljaar 2022-2023

Deze voorstelling beschikt over een educatie materiaal en kan in verschillende vormen geboekt worden:

Voorstelling (45 min) + nagesprek

Voorstelling (45 min) + nagesprek + voorafgaande workshop (60 min)

Geinteresseerd? Klik hier.

OYA WOEST WEZEN op TOER

  • Voorstellingen in het Rijksmuseum - JUNI 2021

Recensie:

“Theater heeft het unieke vermogen leerlingen (en ander publiek) gedurende een afgebakende tijd zeer intensief onder te dompelen in een onderwerp. Voor bij de tentoonstelling Slavernij in het Rijksmuseum was ik als educator voor het primair onderwijs op zoek naar een theatermaker die dit lastige onderwerp toegankelijk zou kunnen maken voor basisschoolleerlingen. Kathrin heeft met Oya Woest Wezen een voorstelling gemaakt die voor kinderen heel toegankelijk was en het onderwerp slavernij van een andere kant kon belichten dan de tentoonstelling zelf deed. Door dans en zang werd de verbinding gelegd tussen de Yoruba goden aan de ene kant, en universele gevoelens van kinderen over of niet altijd alles hetzelfde kan blijven aan de andere kant. De voorstelling Oya Woest Wezen zorgde voor een innerlijke ervaring die voor alle kinderen relevant was. Na het zien en beleven van de voorstelling konden zij op een verfrissende en nieuwe manier de tentoonstelling Slavernij bekijken, waarbij de objecten op een meer persoonlijk vlak belicht konden worden bekeken. Wat betekent het om iets op te geven, of welke vormen van verrijking hebben er eigenlijk ook plaatsgevonden door slavernij? Welke gezangen, rituelen of andere culturele uitingen herkennen we tegenwoordig nog op de plekken waar veel tot slaafgemaakte mensen naartoe zijn gebracht? Kortom, een verrijkend programma dat voor zowel leerlingen als ook voor de collega’s van het Rijksmuseum een unieke ervaring was.”

- Reactie van Thijs Gerbrady - Coördinator Educatie & Participatie bij het Rijksmuseum tot 2021 -

  • VOORSTELLING IN HET AFRIKAMUSEUM - MEI 2022

Recensie:

Op 29 mei speelde Buhnenbiest de voorstelling Oya Woest wezen in het Afrika Museum.Deze voorstelling heeft best een ingewikkeld thema (want leg maar eens uit wie of wat orisha's zijn), maar dit heeft uitgepakt in een hele toegankelijke show. Bezoekers zagen een interactieve voorstelling, met humor en levenswijsheden. Doodstil was het in de zaal en ook de jongste kinderen zaten vol aandacht te kijken. Met deze voorstelling weten de makers een brug te slaan tussen de Afrikaanse goden en de westerse wereld, tussen verleden en heden. Heel knap gedaan en ontroerend mooi. 

- Petra Kooistra Coördinator Publieksprogramma's Afrikamuseum -

  • VOORSTELLINGEN OP DE OLYMPIASCHOOL - MEI 2022

Recensie:

Het pure en levendige spel & dans, samen met de humor én de diepere lagen in deze voorstelling zorgden voor een bijzondere ervaring voor de kinderen én leerkrachten van de midden- en bovenbouw van de Olympiaschool in Amsterdam. Een mix van herkenning en nieuwe perspectieven zorgden voor betrokkenheid en verwondering.  Voor elk kind was er iets anders om mee te verbinden. Via de paarse golvende rok, langs de grote vraag waarom alles moet veranderen naar de grappige Eshu, voor iedereen was er iets dat kon raken: knap gedaan!!

- Juff Lien - bovenbouw Olympiaschool -

Wil je alvast een kijkje nemen? Kijk dan hieronder naar onze repetitie fragmenten.

In deze repetitie fragmenten van OYA WOEST WEZEN maak je kennis met vier verschillende Orishng ik traditionele aspecten met mijn eigen interpretatie van elke Orisha.

Dit repetitie fragment gaat over de Orisha Eshu: 
Van alle verhalen en omschrijvingen die ik over Eshu las waren er een paar die mij het meest intrigeerden: 
Eshu test de mens, daagt uit, soms verschijnt Eshu als man en soms als vrouw. 
Eshu opent de weg, de communicatie tussen Orisha en mens. Hij is jong en speels van karakter. 
In de voorstelling is Eshu man en vrouw tegelijkertijd. Eshu is raadselachtig, krachtig en daagt uit. 
De spoken word tekst is geschreven door @sjaanflikweert en gesproken door Sjaan en @maringoberenos

Het lied is een traditionele Eshu chant. Gezongen door Maarten, @jasmin_elisabeth en @kathringramelsberger 
Dans: Sjaan, Maringo, Maarten en Kathrin

Dit repetitie fragment gaat over de Orisha Yemoija:
Yemoija is de Orisha van de Ocean. Staat symbool voor moeder en danst als de getijden van de Ocean. Ze is machtig maar heeft ook een tweestrijd: de vruchtbare oppervlakte en de diepte van de Ocean trekken voortdurend aan haar. Die tweestrijd wilde ik graag vormgeven. In dit fragment is Yemoija krachtig maar later in de voorstelling laat zij ook een andere kant van zich zien.
Dans
@jasmin_elisabeth (solo), Maarten Krielen,
@maringoberenos@sjaanflikweert

Muziek 
Maringo Berenos, Maarten Krielen

Dit repetitie fragment gaat over de Orisha Oya met het thema “rebirth”. OYA is de Orisha van de wervelstorm. Van dood en wedergeboorte. Als een feniks. Van alle Orisha voel ik mij het meest verbonden met OYA. Ja, zij verwoest en op het eerste oog lijkt het medogenloos maar uiteindelijk is haar vernietigende kracht nodig! Zij is niet bang om het oude te vernietigen zodat er plek voor de toekomst is. Ze ontneemt maar geeft ook weer terug. In mijn ogen zijn dit de tijden van OYA. Daarom heet de voorstelling ook OYA WOEST WEZEN. Het is een oproep om niet bang te zijn voor verandering!

Dans Kathrin Gramelsberger

Muziek Maringo Berenos, Maarten Krielen, Kathrin Gramelsberger

Dit fragment gaat over de Orisha Obatala:
Obatala aka Papa Orisha is een geboren leider. Hij kreeg een belangrijke rol in het scheppingsverhaal. Naast het creëren van land mocht hij ook de mens vormgeven maar omdat Obatala een Palmwijn liefhebber is ging dat niet altijd vlekkeloos. Dit vond ik een mooie en komische combinatie: machtig, wijs, rechtvaardig en toch maakt Obatala zoals alle Orisha ook weleens fouten. 
In de dans zijn zowel traditionele Obatala bewegingen te zien als ook de eigen bewegingen van danser Maarten Krielen. Obatala is de enige Orisha die als oude man begint en tijdens de dans steeds jonger wordt. 
Traditionele bewegingen: @ronald.w.p 
Dansers: Maarten Krielen (solo), @sjaanflikweert@jasmin_elisabeth@maringoberenos@kathringramelsberger 


Muziek: 
Maringo Berenos heeft het lied gecomponeerd, gespeeld en gezongen.